Wednesday 31 July 2013

Isi Dan Kehidupan Dalam Teratak 308

Ini adalah entri kedua dan terakhir kot tentang Teratak 308. Tak boleh la cerita banyak sangat nanti habuk masuk mata lagi.

Okeylah. Where should I start! Banyak benda nak cerita hari ni. Entri pertama haritu aku cerita tentang macamana aku boleh terjebak masuk dekat Teratak 308 ni. Hari ni aku nak fokus dekat isi dan kehidupan dalam Teratak ni.

Masa mula mula masuk memang takde apa apa yang menarik pun. Pertama kali kan! Orang putih kata 'tak kenal macamana nak tahu'. Dalam Teratak ni yang aku kenal sesangat dari awal ialah teman sebilik aku. Nor Hidayad, teman se-SMF dan Amir Yazid, teman sekelas. Lepas tu aku cam sorang ni. Memang familiar sangat. Oh kawan sekolah rendah aku dulu! Nama dia Syakir Rahman. Kemudian bila dah masuk sini, walaupun pertama kali mesti rasa selesa bila Fitri mula menyapa. Kita akan rasa macam ' Did we meet/know before?' Kemudian aku jumpa Ridwan, student lukis lukis ni tapi dia FSPU (mula mula tak ingat kos). Lastly aku kenal Furqaan, budak FSKM jugak tapi tak pernah jumpa dekat Fakulti pun. That was how I met them.

Bulan pertama aku duduk rumah ni agak kebosanan sedikit. Sebab sebelum ni aku sibuk dengan Fakulti. Rumah ni macam balik hotel je kalau sebelum ni.  Bila dah pencen agak terasa lain sikit lah. Tapi kali ni kebanyakan masa aku akan duduk di rumah. Ibarat Amir tengok aku, Aku tengok Amir. Lebih kurang macam tulah. Nak sembang sembang dengan mereka tak pandai. Nak bergurau tak paham hati budi dan sabdu mereka lagi. Takpelah aku pasif dahulu. Lagipun dalam rumah tu aku junior. Cewah!

Dalam sebulan lebih jugak aku cuba biasakan diri. Ehm sikit info tentang diri aku ni. Aku ni jenis susah sikit nak bergaul awal awal. Sebab aku tahu setiap orang cara dia lain lain. Tapi kalau aku dah selesa, sorry lah ye. I prefer to observe first. Ada seorang kawan aku ni, dia kongsi sedikit tips berkawan. Katanya 'Kalau kita pun tak suka orang buat benda tu, kita pun jangan buat'. Sepanjang aku hidup aku pegang pada prinsip ni untuk hidup selesa, aman dan tenteram. 

Oklah apa yang best duduk rumah ni? Selain peralatan rumah yang serba serbi lengkap (Kalau rumah banglo janganlah compare pulak), ialah rumah ni bersih. Sebab dekat rumah ni semua orang sama sama jaga kemaslahan dalam rumah. Susah weh nak cari kawan serumah yang macam ni. Selain tu, kalau mengemas, semua akan sama sama bertungkus lumus. Itu aku panggil aktiviti bergotong royong. Tapi aku bukanlah hygiene sangat. 

Ada satu hari tu, Dayad ajak aku main masak masak. Bukan apa, kalau duduk luar ni main masak masak katanya boleh jimat. Aku orang baru, tak pernah duduk luar. Apa salahnya mencuba kan. Mana tahu kalau berjimat nanti boleh keluar S5 sebijik. Jadi satu malam tu, aku, Dayad dan Amir pergilah ke sebuah pasar raya ni dan beli barang barang keperluan. Masa tu semangat nak masak. Jam 10 jugak baru kami merasa makan air tangan bujang. Biasalah lelaki kalau dapat shopping. Jadi malam tu ini sahaja yang kami sempat sediakan.

Ayam Goreng Kunyit, Telur Dadar dan Taugeh Masak Kicap
Biasa biasa je masa hari pertama tu. Lepas dari hari tu, boleh dikatakan setiap malam kami akan makan di rumah. Serious nikmat sangat. Perlahan lahan dah rasa macam keluarga bila dapat makan sekali setiap malam. Kawan tolong cedokkan nasi, cedokkan lauk, tuangkan air, tolong siapkan makan, kemas sama sama, siap makan sama sama. Memang macam keluarga dah.

Setiap hari aku cuba masak lauk lain lain. Yelah mesti bosan kalau makan lauk yang sama je kan. Nantilah aku buat satu entri tentang permainan masak masak kami. Tapi selama ni aku perasan yang Amir suka makan yang pedas pedas, Dayad suka lauk yang simple simple, Aan pulak suka Sardin, Telur Dadar dan Sambal Belacan. Fitri, Wan dan Syakir memang tak kesah.

Lagi satu, alhamdulillah aku dapat housemate yang sama sama rajin dan tolong menolong. Tak percaya?




Bukan kami berdua je. Ada lagi! Amir pandai kacau gulai ikut sunnah Nabi dan dia selalu masakkan nasi untuk kami. Aan pulak pandai tumbuk sambal sampai menangis. Sedih katanya tengok cili tu hancur. Cadangan pakai helmet? Agak agak berkesan tak? Fitri pulak bab menggaul dan menggoreng ayam Superb. Tak hangit pun. Syakir pulak, halus je dia kupas bawang merah, bawang putih dan kentang. Dayad, bahagian mengemas. Kalau mengemas peti ais mesti lincin semua barang barang. Dan bila kami semua sedang bersilat di dapur Wan akan hiburkan kami dengan suara dan camera Ipad dia.

Bila dah masuk penggal kedua semester barulah tahu dekat rumah ni Furqaan pandai buat pelbagai kek. Mula mula Aan buat kek batik cheese, tapi aku cuba approach dia buat kek batik cokelat pulak. Cheese aku tak makan banyak sangat sebab muak. Jadi pertama kali nak buat tu eksited gila aku dan dia pergi Giant beli barang. Tak silap aku masa tu hari Jumaat. Dah beli belah semua, kami mulakan operasi. Macamana nak buat? Kena tanya tuan empunya resepi lah. Red velvet? Dia kata nanti dia hantar melalui instagram!

Chef Kek Batik.

Kek batik pertama/senior.
Apa warna putih putih tu? Itu serbuk badam. Kami letak badam sikit nak bagi ada rasa rangup rangup. Lepas kali pertama tu, permintaan ramai. Entah banyak kali jugak lah Aan buatkan. Tapi sumpah sedap gila. Siapa dah pernah merasa tahulah terangkat atau tidak. Aku cakap kat dia kek ni sedap sebab air tangan dia. Dia tak percaya! Kalau kami buat mesti tak jadi kan, Amir? *Alasan malas.

Kemudian, benda paling aku takkan lupa ialah Teratak 308 buat kenduri menyambut bulan Ramadhan bulan lepas. Pertama kali dan seramai 25 orang tetamu hadir. Asalnya nak buat majlis makan makan je, tapi bila dah ramai ramai tu terus tukar nama majlis. Ambil keberkatan bulan Syaaban masa tu. Lagipun sambut bulan Ramadhan yang penuh barakah ini.

Kami tak mampu nak panggil katerer, jadi kami gotong royong masak apa apa yang reti. Dan masa tu barulah aku tahu Wan pandai buat pudding oreo. Sorang lagi chef dekat rumah ni. Memang sedap pudding tu. First time aku makan puding oreo. Alhamdulillah rezeki malam tu cukup untuk semua. Zaki dan Mr X sempat bawakan buah buahan sebagai pencuci mulut. 

Gulai Lemak Pucuk Ubi, Kentang Belada, Ayam Masak Merah, Taugeh Goreng
Nak tahu? Semua lauk lauk tu dimasak dalam masa kurang dari 3 jam. Bagi yang tak pro macam kami dengan limitasi dapur dan perkakas yang ada memang rasa wow dah. Berkat usaha bersama sama housemate semua perkara berjalan lancar. Alhamdulillah.




Untuk pencuci mulut pula kami ada buah epal, tembikai, kek batik dan pudding oreo.

Masa kenduri tu, rasa seronok sangat sebab dapat kumpulkan kawan kawan semua. Ada kawan dari diploma, ada yang dulu pernah duduk rumah ni, ada kawan yang akan terbang jauh, ada kawan yang 2 sem tak jumpa, ada kawan dari sekolah menengah. Memang macam reunion dah lah. 


Rumah kami taklah besar tapi kami sumbat jugak semua dalam rumah. Memang indah rasa bila dapat kumpul macam ni. Harap lepas ni aku pulak dapat invitasi. Jamuan raya ke? Haha

Oklah lepas kenduri tu, Ramadhan pun tiba. Tiada apa yang seronok bila dapat bersahur bersama sama. Sahur adalah masa yang kami ada untuk berkumpul beramai ramai sebab masa berbuka selalunya semua ada komitmen masing masing. Lagi satu yang best bila lepas sahur tu kami solat berjemaah sama sama. Syukur rasanya dapat merasai Ramadhan bersama mereka walaupun sekejap sahaja. Satu lagi keindahan yang akan aku ingat sampai bila bila.

Selain itu sempat jugak kami berbuka puasa beramai ramai di Dataran Shah Alam. Aku campurkan sekali keluarga We For You dan Keluarga 308.



Kami beli dekat bazar dan bawak datang sini. Memang happening berbuka dekat ini. Ada sekali tu Aku, Hilmi, Amir, Baizura, Aan, Fitri dan Cica berbuka sekali. Tak payah ceritalah apa berlaku tapi memang dalam kenangan betullah malam tu. 

Di penghujungnya pula kami bertujuh ramai ramai berkumpul bagi Majlis Iftar Teratak 308 di Malaysian Bistro, SACC Mall Shah Alam. Temanya 'Kita Kita Aje'. Memang dalam perancangan agar malam itu adalah malam eksklusif untuk kami sahaja.


Nota Peringatan
Sempatlah kami beriftar sama dan merasai The Best Coconut Shake In Town. Ini adalah pertama kali kami serumah keluar bersama sama. Walaupun sekejap tapi detik bersama itu memberi seribu makna untuk diingati. 

Sesi Iftar Bersama


Coconut Shake Terbaek
Banyak lagi lah kenangan kami semua bersama tapi ini diantara yang memberi kesan tinggi dalam hidup aku sepanjang aku duduk dekat rumah ni. Lepas kami berbuka bersama haritu, selang beberapa hari aku pun pulanglah ke ganggang. 

Alhamdulillah aku rasa bertuah sangat sebab kenal dengan mereka ni. Satu semester kenal tapi rasanya seabad. Lepas ni masing masing akan membawa haluan sendiri. Aku hanya mampu berdoa agar persahabatan ini akan kekal selamanya dan jika ada umur yang panjang pasti diharapkan semua dapat berkumpul kembali. Sebelum aku balik, aku memang ada ambil gambar sebagai kenangan dengan setiap housemate aku. Aku nak simpan jadikan kenangan sampai bila bila. Kalau ada peluang satu hari nanti jumpa housemate tak best, aku nak bagi tahu dia, "Ini lah housemate awesome aku!" Orang kata hidup sekali, manusia kita jumpa berjuta tapi orang macam mereka hanya satu je yang aku kenal dan aku dah simpan mereka dalam hati aku! Ya Allah, aku berdoa dan memohon agar berkatilah semua housemate housemate kesayangan aku ni.



Aku rasa sampai sini sahaja. Kepada housemate aku, Furqaan, Dayad, Amir, Wan, Fitri dan Syakir aku mohon maaf lah jika selama kita kenal ni ada mana mana terkurang dan terlebih. Semoga ukhwah ini kekal lagi abadi. InsyaAllah!

Sekian. :D




No comments: