Monday 29 July 2013

Aku Dirasuk Oleh Matematik

Hari ini aku gembira nak cerita sikit tentang diri aku. Serious sikit je.

Kali ni aku nak cerita tentang minat aku. Nama dia Matematik. Aku akan cerita kenapa Matematik, siapa Matematik, bagaimana Matematik dan bila Matematik tu mula merasuk dalam diri aku.

Masa sekolah rendah sampai tingkatan satu aku minat Matematik ni biasa biasa je. Tak de lah obses macam orang lain nak bawa sempoa ke sana ke mari. Pertama kali aku masuk sekolah tu memang tahap kerisauan tinggi sangat. Yelah aku first batch belajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Mula mula belajar matematik aku paham je. Kacang je kan bab pertama tu, tapi bila masuk bab 'Number Lines' terus aku panik. Ada pulak nombor positif, nombor negatif. Dah lama sikit belajar +, - , x dan / . Terus aku hilang. Tak paham langsung. Lepas tu dalam kelas aku dengar je cikgu tu ajar. Contoh dia bagi dalam kelas, kalau bayar 6 hutang 10. Aku selak buku takde pun cakap hutang, bayar semua ni. Aduhai lagilah aku pening. Tu belum bab Algebraic Expressions dan Linear Equations lagi. Lama lama aku terus dibawa arus ombak. Aku seronok naik kapal layar tu sampailah hujung tahun. Masa tu bila tengok keputusan Peperiksaan Akhir Tahun memang jauh sungguh aku dah belayar.

Tahun berikutnya 2004, aku teruskan masuk kelas matematik dengan ilmu tak cukup di dada. Aku dapat cikgu ganti, dia sempat ajar satu bab je. Tak paham jugak! katanya 'nanti cikgu matematik sebenar awak akan masuk lepas cuti bersalin'.

Masa kelas pertama dengan cikgu matematik ni aku belajar macam biasa je. Yang aku perasan, cikgu ni tak tinggalkan pun insan insan yang dah memang tertinggal macam aku. Itu yang buat aku semangat balik nak belajar matematik. Dia ajar step by step untuk bagi kami paham. Ingat lagi sekali tu dia ulang sampai banyak kali satu benda je untuk bagi kami paham. Dia tak kata pun, "tanyalah kawan sebelah". Biasalah sekolah semua lelaki, nakal mesti ada, degil lagilah. Konsep cikgu ni kalau korang nak belajar datang depan. Macam biasa lah yang malas malas sikit tu akan beransur perlahan lahan ke belakang. Tapi dia tak pernah biarkan. Dia round satu kelas jugak check kami buat ke tak solusi tu.

Sikit sikit, aku mula paham apa cikgu ni ajar. Tapi dalam kelas, aku ni pemalu sikit nak tanya. Bukan malu apa, masa tu confidence level dalam diri tak tinggi. Kalau perasan matematik ni, bila tak paham kita benci, caci dan rasa lost, tapi bila rentak tu sampai, semangat nak kutip ilmu dan nak paham lagi mendalam sangat sangatlah tinggi.

Untuk kejar ilmu matematik ni, aku korbankan masa rehat aku. Masa rehat selalunya cikgu ni akan duduk surau, jadi dia kata kalau nak belajar/ada soalan datanglah surau. Aku dengan tak malu pergi je surau sebab masa tu aku nak belajar matematik ni. Masa tu aku memang bengap gila bab Loci. Nak buat 4 jenis locus tu pun tak tahu. Tapi alhamdulillah untuk ujian ujian seterusnya, markah Matematik aku ada sedikit peningkatan. Tak lah dapat A tapi aku syukur tak lah seteruk dulu. But still my positive and negative numbers very bad masa form 2 tu. Selain itu, cikgu ni siap buat kelas tambahan lagi bagi siapa siapa nak belajar matematik. Tak ramai pun yang datang tapi effort dia untuk buat kelas hari Sabtu memang patut mendapat tabik hormat.

Masa berlalu pantas, aku melangkah kaki ke Tingkatan 3. Sekali lagi bab Lines and Angles dan Polygons membuatkan aku tersungkur kali kedua. Detik hati aku, tak boleh macam ni, tahun ni aku PMR. Aku kena buat sesuatu ni. Aku jumpa balik cikgu Tingkatan 2 aku. Aku bagitahu dia aku nak belajar Matematik. Aku nak tuisyen dengan cikgu tu. Dia kata okey. Masa tu aku happy gila. Dan aku berikrar dalam diri nak belajar Matematik sampai paham!

Masa Tingkatan 1, 2 dan 3 tu aku ni agak sibuk sikit dengan Pancaragam. Tapi aku tekad macamana pun aku kena pandai bahagi masa. Setiap hari Ahad aku akan pergi belajar matematik. Pernah jugak habis main pancaragam terus aku pergi belajar matematik. Penat, bau busuk, mengantuk semua ada tapi aku cakap dalam diri kalau aku boleh pergi pancaragam dari 8 pagi sampai 5 petang atau lebih takkan 2 jam aku belajar tak boleh.

Masa aku belajar untuk PMR tu, aku rasa diri aku kerdil sangat. Ya Allah bodohnya aku. Aku tak boleh jawab soalan soalan mudah pun, aku tak reti banyak teknik, aku tak reti macamana nak start jawab soalan, aku tak tahu banyak bab pun! Tapi cikgu ni ajar aku dengan sangat sangat sabar. Aku tahu tahap kesabaran dia sangat tinggi. Sebab dia ajar aku benda yang sepatutnya aku tahu zaman dulu lagi dan dia buat satu satu soalan tu dengan aku. Dia tak tinggalkan aku terkontang kanting sorang sorang pun. Tak pernah pun keluar perkataan bodoh, atau bengapnya kamu ni dari mulut cikgu tu. Sebagai pelajar, aku akur, aku buat je semua soalan. Aku tak pilih sebab aku tahu semua soalan ada cabarannya. Kalau nak tahu, masa Tingkatan 3 tulah baru aku paham +ve, -ve, hutang, bayar dan banyak lagi teknik teknik dalam matematik. Boleh dikatakan masa Ting 3 lah baru aku cover semua bab dari Ting 1 hingga Ting 3. Cikgu tu beri aku kekuatan untuk buat yang terbaik dalam PMR. Tapi dia tak pernah bagi aku sedikit tekanan pun. Sumpah dia cool je. Aku bersyukur sangat dapat belajar matematik dengan cikgu ni.

Masa exam PMR, aku sudah bersedia untuk berperang dengan kertas matematik ini. Aku tanam dalam diri, aku nak buat yang terbaik dan menjadikan usaha aku ni berbaloi. Walaupun aku tahu, ramai lagi kawan kawan yang bersedia lebih awal dari aku tapi aku percaya setiap usaha pasti ada hasilnya. Keluar je keputusan PMR, aku tengok keputusan Matematik dulu. Syukur sangat sangat aku dapat A. Satu kepuasan yang tak boleh digambarkan langsung.

Selang beberapa hari aku masuk Tingkatan 4. Selama ni aku dengar senior senior kata Matematik Tambahan tu susah. Tak sabar aku nak tengok Matematik Tambahan tu. Masa Ting 4 aku teruskan usaha murni untuk belajar Matematik Tamb dengan cikgu tadi. Alhamdulillah aku sempat belajar 4 bab. Functions, Quadratic Equation, Quadratic Functions dan Simultaneous Equation. Sebelum aku tukar sekolah, ada satu ujian awal tahun, nak tahu berapa aku dapat markah masa tu?



Serious aku pun terkejut. Masa ni aku dapat paling tinggi dalam kelas. Aku bagitahu dalam diri, ini adalah hadiah untuk cikgu yang sabar mengajar aku selama ni. Masa belajar Matematik Tambahan lagilah. Aku buat latihan dan nak paham lagi lambat dari kura kura. Tak tahulah mana cikgu tu dapat kekuatan mengajar aku dengan penuh kesabaran!

Bila aku pergi sekolah baru, aku ibarat seekor burung yang patah sayap. Masuk sekolah baru, suasana baru, kawan baru dan sayap pun kita kena tukar bulu baru.

* Nanti aku cerita kisah matematik aku di sekolah baru pulak. Biar aku habiskan dulu kesah percintaan aku dengan Matematik ni dulu.

Orang kata disebalik kejayaan seseorang itu pasti ada pemangkinnya. Semestinya ibu sendiri, mama yang selalu memberi semangat, sokongan, bantuan, dan pengorbanan sepanjang menjawat status sebagai pelajar Matematik ini. Namun terselit seorang lagi insan yang berjaya mengetengahkan potensi diri ini. Jika sebelum ini tiada langsung sinar harapan matematik pada diri, namun beliau hadir mencorakkannya. Alhamdulillah corakkan beliau memberi impak dan kesan yang teramat tinggi dalam diri ini.

Siapakah beliau? 


Inilah Sifu aku
Beliau ialah Cikgu Nor Hamisah Ibrahim. Beliau seorang guru yang mula aku kenal sejak 2004 sehingga hari ini. Beliau sangatlah baik, sporting, lemah lembut dan tak reti marah. Beliaulah memberi aku jalan untuk mencintai Matematik. Tanpa beliau, siapalah diri aku pada hari ini. Istilah 'Zero to Hero' agak kurang aku gemar. Belum lagi sampai ke tahap Hero, tapi aku bersyukur daripada Zero, I Am What I Am Today! Beliau bukan sahaja bertindak sebagai guru, namun beliau terus memberi aku jalan, motivasi, kata kata semangat dan selama ini telah pun aku anggap seluruh keluarganya seperti keluargaku sendiri. Selagi hayat dikandung badan akan aku jaga ukhwah yang dibina ini. Boleh aku katakan, cikgu Hamisah adalah salah satu bintang yang pernah hadir dan memberi sinar buat hidup aku. Tidak akan aku lupa walau sejengkal jasa dan ilmu yang ditaburkan. Tiada kata atau ucapan indah selain Terima Kasih buat segala pengorbanan Cikgu selama ini.

Kenapa hari ini tiba tiba aku tulis tentang cikgu aku? Kelmarin lepas aku pulang dari rumah cikgu Hamisah, kerdil rasa diri ini apabila dihitung hitung hampir 10 tahun aku dah kenal cikgu Hamisah. Masa berlalu pantas. Dan agar penulisan ini terus membuatkan akal dan minda aku sedar dimana titik titik penting ini akan terus berdiri.

Sekian. :D


No comments: